miercuri, 8 ianuarie 2014

DEZVALUIRI despre coruptia din industria modei

Coruptia din industria modei este descrisa pe larg intr-un articol aparut pe site-ul tabloidului britanicDaily Mail, in care autoarea lui, controversata jurnalista Liz Jones, vorbeste despre cadourile promotionale, vacantele si cardurile de reduceri oferite celebritatilor de marile case de moda.

Astfel, Liz Jones isi incepe articolul vorbind despre o campanie "atent orchestrata" a branduluiBurberry, care a oferit mai multor celebritati un model de camasa cu inimioare din cea mai recenta colectie a sa. "E curios sa vezi ca atat de multi oameni celebri - femei si barbati - au ales, in masa, sa poarte o camasa cu inimioare creata de Burberry Prorsum, un model care a fost prezentat pentru prima data pe podiumul de defilare, in februarie, la Saptamana modei de la Londra", scrie Liz Jones inDaily Mail.

Potrivit declaratiilor acestei celebre jurnaliste britanice, specializata in articole despre moda, Victoria Beckham, Harry Styles, Donna Air, Lily Collins si Rosie Huntington-Whiteley au purtat in ultimele luni acest model de camasa. Modelul cu inimioare a fost imprimat si pe pantaloni - purtati de cantareata Rita Ora si de prezentatoarea TV Caroline Flack - in luna august.

Liz Jones spune ca ii este foarte greu sa creada ca toate aceste vedete au cedat, in masa, in fata "farmecului" acestui model vestimentar, care costa 495 de lire sterline si care, desi a fost lansat oficial in luna august, nu mai poate fi gasit in magazine, intrucat stocurile au fost epuizate. "Nu disperati, totusi, pentru ca puteti sa cumparati acele inimioare sub forma unor imprimeuri pe manusi si pe posete", afirma, cu ironie, autoarea acestui articol.

Jurnalista britanica ironizeaza "mania brusca" care le-a cuprins pe vedetele mentionate si considera ca, de fapt, este vorba de "o campanie de marketing atent orechestrata" de brandul Burberry, care mizeaza pe factorul "cool" al noii sale linii vestimentare.

Reprezentantii grupului Burberry au refuzat sa comenteze atunci cand Liz Jones i-a contactat pentru a-i intreba daca au oferit acele camasi unor vedete ca Victoria Beckham si Harry Style, unul dintre membrii grupului One Direction. Insa, potrivit unor surse de la Syco - un joint venture intre Simon Cowell si Sony Music Entertainment -, camasile Burberry primite de Harry Style au fost intr-adevar cadouri promotionale.

Acelasi model i-a fost trimis Victoriei Beckham tot fara bani, sub forma unui cadou. "Orice persoana care a lucrat in industria modei stie ca acest balet elaborat al cadourilor oferite vedetelor, editorilor fashion si stilistilor reprezinta un fapt obisnuit. Burberry a facut astfel de cadouri foarte generoase in ultimii ani", scrie Liz Jones.

"Atunci cand brandul (Burberry, n.r.) si-a prezentat colectia intr-un cort urias la Milano, stateam la cateva locuri de randul din fata podiumului, in momentul in care activistii de la PETA au urcat pe scena. Cand modelele au fost trase de par si date jos de pe podium, reprezentantii presei de moda si vedetele din primele randuri, avand fiecare la picioare cate o sacosa promotionala primita de la Burberry, au aplaudat. A fost dezgustator sa vad cat de usor a fost cumparata toata lumea", povesteste autoarea articolului.

Liz Jones spune ca Harry Styles si Victoria Beckham sunt renumiti pentru faptul ca adora sa primeasca astfel de cadouri promotionale.

Atunci cand Victoria Beckham si-a pierdut bagajele pe aeroportul Heathrow din Londra, stilistul ei a telefonat imediat directorilor casei Dolce & Gabbana si i-a intrebat daca pot sa o "ajute". Acestia au raspuns afirmativ si i-au trimis imediat vedetei britanice o garderoba completa, la casa acesteia din Londra, fara niciun ban.

Totodata, potrivit spuselor lui Liz Jones, firma care asigura managementul grupului One Direction a pierdut pur si simplu numarul cadourilor promotionale primite - haine si bijuterii - de la case celebre, pe care acestea le expediaza in fiecare zi la sediul firmei, in speranta ca articolele lor vor fi purtate intr-o buna zi de unul dintre membrii grupului.

"Atunci cand eram editor la revista Marie Claire, in urma cu 10 ani, eram inundata cu cadouri - posete, haine, sedinte de SPA si chiar o vacanta pe un iaht in largul insulei Capri. Am primit o geanta Louis Vuitton in valoare de 1.700 de lire sterline, cu literele "L" si "J" imprimate pe maner, din aur. La inceput, am crezut ca ei au facut o greseala de ortografie, scriind gresit numele firmei lor, dar mi-am dat seama ulterior ca de fapt erau initialele mele", dezvaluie Liz Jones.

Jurnalista britanica considera ca aceasta practica a cadourilor promotionale continua in mod surprinzator si in zilele noastre, in ciuda recesiunii economice si a faptului ca multe branduri de moda sufera scaderi considerabile ale vanzarilor. "Cu toate acestea, numarul cadourilor a crescut exponential", spune Liz Jones.

"Cea mai noua practica in aceasta industrie este «plata pentru tweet-uri»: o vedeta sau chiar un blogger fashion primeste cadouri promotionale si trebuie, in schimb, sa posteze pe Twitter o fotografie cu sine in care apare purtand acea creatie vestimentara", spune Liz Jones.

"Asa cum mi-a spus o sursa, o creatie vestimentara purtata de Kim Kardashian poate aduce multe milioane cu ajutorul unui singur tweet (mesaj pe Twitter, n.r.)", a adaugat ea.

Printre vedetele care accepta astfel de cadouri se afla si Pippa Middleton, sora ducesei de Cambridge.

Liz Jones spune ca singura vedeta - informatie confirmata de toti managerii din bransa cu care a stat de vorba - care refuza cadourile promotionale si care, atunci cand acestea ajung totusi in resedinta ei, le doneaza intotdeauna unor organizatii de caritate este actrita americana Cameron Diaz.

Liz Jones marturiseste ca, in ultimele saptamani, pe masura ce se apropia tot mai mult Saptamana Modei de la Londra, eveniment aflat in desfasurare, a primit numeroase cadouri promotionale de la Marks& Spencer, Banana Republic, YSL, John Lewis.

"Oferirea de cadouri pentru ca editorii fashion sa vina la prezentarile de moda reprezinta o practica asteptata de casele de moda. Marile branduri organizeaza «zilele presei» pentru a-si prezenta creatiile in fata jurnalistilor. La plecare, te asteapta o sacosa cu cadouri. Jurnalistii de la revistele glossy au devenit atat de rasfatati incat arunca adeseori acele sacose in cosurile de gunoi cand ies de la prezentari, pentru a demonstra cat de elitisti sunt ei", spune Liz Jones.

Directorii brandurilor neaga ca ar utiliza o astfel de politica a cadourilor promotionale. Astfel, Mulberry a negat intotdeauna ca ar oferi produse promotionale unor persoane cu conditia ca acestea sa le poarte sau sa se prezinte la show-urile lor de prezentare.

Purtatoarea de cuvant a brandului spune ca Alexa Chung nu este platita pentru a fi o admiratoare a produselor Mulberry. "Imi vine greu sa cred asta, tinand cont de faptul ca Alexa Chung a cerut un onorariu de 400.000 de lire sterline pentru a participa la o campanie a acestui brand in reteaua Debenhams", comenteaza, cu ironie, Liz Jones.

Jurnalista britanica vorbeste in articolul ei si despre casa Versace, amintindu-si un moment mai putin fericit pentru ea: "Atunci cand am indraznit, in urma cu cativa ani, sa sugerez faptul ca Prince a fost adus cu un avion special pentru a sta in primul rand la o prezentare a casei Versace si cazat intr-un apartament de lux la hotelul Ritz, compania care asigura PR-ul casei s-a napustit asupra mea ca un zid de caramizi si mi-a interzis accesul la toate show-urile viitoare al casei".

Insa sotia rockerului Noel Gallagher, designerul Meg Mathews, pare sa confirme aceasta practica a casei Versace, intr-un interviu recent, in care a vorbit despre colaborarea ei excelenta cu renumita casa italiana in anul 1997: "Mi-au trimis un avion privat si, atunci cand am ajuns la Milano, nici macar nu a trebuit sa trec prin vama. Am stat la hotelul Four Seasons, iar acolo ma astepta un asistent de moda cu o multime de haine. De obicei, iti ofera diverse articole vestimentare pe care trebuie sa le porti - daca te uiti la fotografiile cu persoanele care stau in primul rand la prezentarile de moda, constati ca toti acei oameni poarta haine croite de designerul la show-ul caruia sunt prezente".

"Insa este oare aceasta politica a cadourilor promotionale un lucru rau? Chiar conteaza faptul ca anumiti creatori se simt generosi si isi ofera creatiile unor femei celebre? (casa Armani ar fi oferit, potrivit presei internationale, o jumatate de milion de lire sterline actritei Jessica Chastain pentru ca artista sa poarte o rochie Armani la gala de decernare a premiilor Oscar)", spune Liz Jones.

Jurnalista britanica este de parere ca oferirea unor astfel de cadouri promotionale catre editorii fashion se apropie foarte mult de ideea de "mita". In opinia ei, aceasta practica anuleaza principiul potrivit caruia foarte putini oameni ar trebui sa fie critici de moda si creatori de opinie in domeniul modei. Articolele lor ar trebui sa indrepte clientii catre calitate si catre valoarea banului. "Nimic din ceea ce scriu nu a fost influentat vreodata de ceea ce primesc sau de ceea ce nu primesc. Le spun oamenilor ca nu vreau cadouri, dar, daca nu pot sa-i opresc, atunci le ofer asociatiilor de caritate", spune Liz Jones.

Cadourile sunt practicate si in industria produselor cosmetice. O calatorie gratuita la Paris, pentru a asista la lansarea unui parfum sau a unei linii de produse cosmetice, se traduce adeseori prin obligatia de a scrie un articol elogios pe mai multe coloane.

"V-ati intrebat vreodata de ce o prezentare - care a fost de fapt ingrozitoare - a creatoarei Stella McCartney, pentru colectia de toamna-iarna, in februarie, la Saptamana Modei de la Londra, a generat recenzii unanim lauditative? (Nu si din partea mea, tin sa precizez). Ea a trimis un pachet cu creme si parfumuri din noua ei colectie L.I.L.Y. fiecarei persoane din public, in dimineata de dupa show, cu un biletel pe care a scris: «Multumesc»", a dezvaluit Liz Jones.

"Este o conspiratie, un pact si niciun editor fashion nu trece o lista a cadourilor primite la sfarsitul articolelor laudative pe care le scrie. Daca ar face asta, vraja ar fi rupta", a adaugat ea.

Totodata, jurnalista britanica dezvaluie ca, la fel ca alti editori fashion, si ea a primit carduri de reduceri. Liz Jones beneficiaza de reduceri de 20% la Marks & Spencer, de 25% la Net A Porter si de 40% la Topshop.

"E exasperant sa constati faptul ca pachetele promotionale reprezinta o tehnica mult mai seducatoare decat plata unei vedete pentru a aparea intr-o noua campanie publicitara, pentru care contractul este clar si toata lumea stie ca vedetele sunt platite. Daca o femeie tanara isi vede vedeta preferata (si e greu sa eviti asta, tinand cont de numarul incredibil de fotografii postate de vedete pe Twitter si Instagram) purtand haine, in afara obligatiilor contractuale, presupus simple, doar pentru ca le plac lor, atunci acele tinere isi vor dori sa aiba si ele acea creatie vestimentara. Devine o garantie, un «must have» si «un articol-investitie» si toate celelalte cuvinte stupide pe care noi, editorii fashion, le utilizam pentru a va atrage pe voi si pe banii vostri".

Liz Jones isi incheie articolul in felul urmator: "Moda este o industrie bazata pe minciuni, stim ca asa este - o lume modificata digital care pare mereu tanara, in care nimic nu este prea scump, in care cu totii meritam lucruri de care nu avem cu adevarat nevoie".

Liz Jones a lucrat ca editor la revista Marie Claire si ca jurnalist fashion la The Sunday Times si Evening Standard. In prezent, jurnalista britanica scrie editoriale pentru Daily Mail si The Mail on Sunday. Articolele ei starnesc adeseori controverse.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu